[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 11، شماره 1 و 2 - ( 1-1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 و 2 صفحات 25-31 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رضایت‌مندی و استفاده مراجعه کنندگان از خدمات بهداشتی پایگاه تحقیقات جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دکتر محمدرضا افلاطونیان ، خانم بهناز افلاطونیان، دکتر رضا عباسی
مربی مرکز تحقیقات لیشمانیوز دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (10549 مشاهده)
مقدمه: سیستم شبکه بهداشت و درمان یکی از برنامه‌های موفق کشورمان می‌باشد که مبتنی بر اصول عدالت اجتماعی و مشارکت مردمی می‌باشد. میزان بهره‌مندی و رضایت‌مندی مردم از جنبه‌های مهم مراقبتهای بهداشتی است هدف: . هدف از این تحقیق بررسی رضایت‌مندی و میزان استفاده مردم از خدمات بهداشتی و درمانی در پایگاه تحقیقات جمعیتی در شهر کرمان می‌باشد. روش: این مطالعه از نوع پژوهش‌های مشارکتی مبتنی بر جامعه ( CBRP ) می باشد که نظرات 328 نفر که با روش خوشه‌ای انتخاب شدند جمع‌آوری و در پرسشنامه ثبت گردید جمع نظرات مردمی و اطلاعات پرسشنامه‌ها با نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: 9/32% از خانوارها فاقد پرونده در مرکز بودند، و بطور میانگین 2/69% از خدمات استفاده نکرده اند. 17% منظم و 8/13% به صورت نامنظم از خدمات بهره‌مند می‌شوند. از مجموع استفاده کنندگان خدمات 6/79% ابراز رضایت کرده اند. از بین 7 خدمات بررسی شده بهترین وضعیت را واکسیناسیون داشت که 47% از این خدمت استفاده و 5/94 درصد آنها راضی و در مقابل کمترین استفاده را از واحد دندانپزشکی با 4/20 به صورت منظم و نامنظم بوده است که 5/37% از استفاده کنندگان ناراضی بوده اند. بحث و نتیجه‌گیری: سرشماری منطقه و آموزش نسبت به ارزش خدمات PHC به مردم ضروری بنظر می‌رسد. از طرفی فعال نمودن سیستم نظارت از این مراکز بایستی در دستور کار مسئولین محترم بهداشتی قرار بگیرد تا از سرمایه‌های بالقوه استفاده بهتری بشود.
واژه‌های کلیدی: رضایت‌مندی، میزان استفاده، خدمات بهداشتی، پایگاه تحقیقات جمعیتی
متن کامل [PDF 351 kb]   (2040 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation of fruition rate and satisfaction of population from Baghodrat health center (Population research bare 2008). J Qual Res Health Sci. 2011; 11 (1 and 2) :25-31
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-131-fa.html
افلاطونیان محمدرضا، افلاطونیان بهناز، عباسی رضا. میزان رضایت‌مندی و استفاده مراجعه کنندگان از خدمات بهداشتی پایگاه تحقیقات جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمان . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1390; 11 (1 و 2) :25-31

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-131-fa.html

جلد 11، شماره 1 و 2 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 790 queries by yektaweb 3464