[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 11، شماره 1 و 2 - ( 1-1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 و 2 صفحات 41-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بر خودکارآمدی رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان سال 1389
دکتر محبوبه صفوی، دکتر سید حسین یحیوی، دکتر محمود محمودی، مهتاش پوررحیمی *
دانشجوي كارشناسي ارشد آموزش پرستاري دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
چکیده:   (12944 مشاهده)
مقدمه:: تغذیه مهم‌ترین عامل موثر در تعیین وضعیت سلامت و طول عمر فرد می‌باشد. در این میان کودکان و نوجوانان بیش از دیگر گروههای سنی به تغذیه سالم نیاز دارند، تا بتواند به رشد جسمی و تکامل ذهنی دست پیدا کنند و با بیماری‌های مزمن سنین بعدی مقابله نمایند. بنابراین تقویت و تشویق آنها برای ایجاد رفتارهای سالم تغذیه‌ای ، باید به یکی از اولویت‌های بهداشت عمومی جامعه تبدیل شود هدف: : هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر خودکارآمدی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان بود. روش: این پژوهش یک مطالعه تجربی بود و جامعه پژوهش را کلیه دانش‌آموزان کلاس‌های اول، دوم و سوم راهنمایی در مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی شهر کرمان تشکیل می‌دادند، که از میان آنها 120 نفر به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب و بصورت تصادفی نیز به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. ابزارگردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه بود. ابتدا آزمون اولیه بعمل آمد، سپس8 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزش در مورد تغذیه سالم و اهمیت آن، به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی در گروه تجربی توسط پژوهشگر اجرا گردید. سپس داده‌ها سه هفته بعد در هر دو گروه جمع‌آوری و با مقایسه نتایج حاصله قبل وبعد از آموزش در دو گروه چگونگی تاثیر آموزش تعیین گردید. برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش‌های آماری تی‌زوجی، کای‌دو، فیشروتی مستقل استفاده شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد بین خودکارآمدی کلی در تمام عبارات رفتارهای تغذیه‌ای، گروه تجربی با میانگین (59/10±92/38) و گروه شاهد (33/0±78/1-) اختلاف معنی‌دار آماری وجود دارد (001%=p) وضمناً در زمینه ارتقاء خودکارآمدی رفتارهای تغذیه‌ای بدنبال آموزش، اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه تجربی و شاهد دیده شد (001%=p). بحث ونتیجه گیری : در مجموع آموزش بر ارتقاء خودکارآمدی رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد، لذا لزوم وجود مداخلات آموزشی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینه‌های مختلف بهداشتی و پیشگیری ضروری می باشد.
متن کامل [PDF 464 kb]   (2004 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Impact of educational on dietary behavior self- efficacy of middle school student in Kerman city in the year of 2010.. J Qual Res Health Sci. 2011; 11 (1 and 2) :41-50
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-134-fa.html
صفوی محبوبه، یحیوی سید حسین، محمودی محمود، پوررحیمی مهتاش. تاثیر آموزش بر خودکارآمدی رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان سال 1389. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1390; 11 (1 و 2) :41-50

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-134-fa.html

جلد 11، شماره 1 و 2 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 797 queries by yektaweb 3503