[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 3، شماره 1 - ( سال سوم شماره اول بهار 1393 1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 80-92 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین فرآیند مواجهه مدرسین پرستاری غیرهیات علمی با ابهام نقش حرفه‌ای: رویکرد نظریه پایه
سيد امیر حسین پیشگویی *، ابوالفضل رحیمی
مربی دانشگاه علوم پزشکی ارتش
چکیده:   (6554 مشاهده)
مقدمه: مدرسین پرستاری از جمله تاثیرگذارترین افراد در آینده حرفه پرستاری می باشند. گروهی از مدرسین پرستاری به صورت غیرهیات علمی در این حرفه مشغول به انجام وظیفه می‌باشند و این امر سبب می‌گردد تا آنان مشکلات خاص خود را تجربه نمایند. هدف از این مطالعه تبیین فرآیند مواجهه مدرسین پرستاری غیرهیات علمی با ابهام نقش حرفه‌ای بود. روش: در این مطالعه کیفی از رویکرد نظریه پایه استفاده گردید. به این منظور 10 مدرس پرستاری غیرهیات علمی، 1 معاون آموزش و پژوهش و 1 رئیس دانشکده در 12مصاحبه‌ نیمه ساختار یافته شرکت نمودند و داده‌ها به طور هم‌زمان از طریق مقایسه مداوم با روش اشتراوس و کوربین نسخه 1998مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: طبقات اصلی در این پژوهش عبارت بودند از نقصان قوانین و شرح وظایف، تنوع محیط کاری، سردرگمی، باورهای رفتاری، مدرک تحصیلی، بازخوردهای نامناسب و ناتوانی در ایفای نقش. تعهد حرفه‌ای به عنوان مقوله اصلی در این پژوهش نمایان گردید. این عامل بدان معناست که مدرسین پرستاری در هنگام مواجهه با ابهام نقش حرفه‌ای با اتکا به تعهد حرفه‌ای سعی در ایفای نقش مطلوب می‌نمایند. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که ابهام نقش پدیده‌ای پویا و تاثیرگذار بر تعهد حرفه‌ای مدرسین پرستاری غیرهیات علمی می‌باشد. لذا توجه به عوامل زمینه‌ساز ایجاد ابهام نقش و تلاش در جهت برطرف نمودن آن‌ها می‌تواند بر فرآیند آموزش پرستاری اثرگذار باشد. .
واژه‌های کلیدی: ابهام نقش، مدرسین پرستاری، نظریه پایه
متن کامل [PDF 207 kb]   (1260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pishgooie A, Rahimi A. Explaining the Process of Non-Faculty Member Nursing Instructors Encountering the Professional Role Ambiguity: A Grounded Theory Approach. J Qual Res Health Sci. 2014; 3 (1) :80-92
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-196-fa.html
پیشگویی امیر حسین، رحیمی ابوالفضل. تبیین فرآیند مواجهه مدرسین پرستاری غیرهیات علمی با ابهام نقش حرفه‌ای: رویکرد نظریه پایه. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1393; 3 (1) :80-92

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-196-fa.html

جلد 3، شماره 1 - ( سال سوم شماره اول بهار 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 791 queries by yektaweb 3503