[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2، شماره 4 - ( سال دوم شماره 4 زمستان 1392 1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 336-345 برگشت به فهرست نسخه ها
شناخت نقش بیماران در تقاضای القایی از دیدگاه صاحب نظران؛ یک مطالعه کیفی
الهه خراسانی، دکتر محمود کیوان آرا *، دکتر سعید کریمی، مرضیه جعفریان جزی
دانشيار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (9166 مشاهده)
مقدمه: تقاضای القایی، تقاضایی است که با بهره گیری از مزیت اطلاعاتی بیشتر نسبت به بیماران انجام می شود و مراقبت بیش از حد با ارزش مشکوک ارایه می شود. پس زمینه برای فرضیه تقاضای القایی، فرض اطلاعات نامتقارن بین پزشک و بیمار است. بیمار تخصص کافی برای ارزیابی میزان و کیفیت خدمات عرضه شده ندارد. آنها به ندرت می دانند که چه خدمات پزشکی و به چه میزانی نیاز دارند. در واقع بیماران به واسطه عللی می توانند بر القای تقاضا تاثیر بگذارند. آنها خواسته ها، آرزوها و تمایلات نامحدودی نسبت به خدمات دارند. هدف مقاله حاضر بررسی نقش بیمار در پدیده تقاضای القای با استفاده از تجربیات صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: روش تحقیق به شیوه کیفی می باشد. از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده ها استفاده شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش مشتمل بر افرادی بودند که در این زمینه مطلع بوده و دارای تجربه باشند و به عنوان صاحبنظر شناخته شده باشند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شده و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. معیارهایی مانند «موثق بودن اطلاعات»، «قابل اعتماد بودن» و «قابل تثبیت بودن» داده ها در نظر گرفته شد. به مصاحبه شوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمی شود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده 5 موضوع اصلی و 7 زیر موضوع استخراج شد که تجارب صاحبنظران در رابطه با نقش بیماران در تقاضای القایی می باشد. در این مطالعه 5 موضوع اصلی تقاضای غیر صحیح بیمار از پزشک، اعتماد بیش از حد بیمار به پزشک، تمایل بیمار به استفاده بیشتر از خدمات رایگان و بدون فرانشیز، عدم آگاهی بیمار و دسترسی آزادانه بیماران به پزشکان بدست آمد. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر –موضوعاتی بودند . بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش در مورد نقش بیماران در تقاضای القایی به سیاستگذاران بخش سلامت کمک می کند تا بیماران و علل مرتبط به آنها را نیز در برنامه ریزی های کلان خود درمورد تقاضای القایی مدنظر قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: تقاضای القایی، خدمات سلامت، بیماران
متن کامل [PDF 157 kb]   (1640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorasani E, Keyvanara M, Karimi S, Jafarian Jazi M. The Role of Patients in Induced Demand from Experts’ Perception:A Qualitative Study. J Qual Res Health Sci. 2014; 2 (4) :336-345
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-209-fa.html
خراسانی الهه، کیوان آرا محمود، کریمی سعید، جعفریان جزی مرضیه. شناخت نقش بیماران در تقاضای القایی از دیدگاه صاحب نظران؛ یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1392; 2 (4) :336-345

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-209-fa.html

جلد 2، شماره 4 - ( سال دوم شماره 4 زمستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 797 queries by yektaweb 3503