[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 3، شماره 2 - ( سال سوم شماره دوم تایستان 1393 1393 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 175-189 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه فرآیند آموزش بالینی اصول و فنون پرستاری با رویکرد مشارکتی - اقدام پژوهی
خانم مرضیه اسدی ذاکر، دکتر ژیلا عابدسعیدی ، دکتر حیدرعلی عابدی
استاديار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (10578 مشاهده)
مقدمه: دانشکده‌های پرستاری همگام با تغییرات در سیستم های مراقبتی. نیاز به اصلاح در برنامه های آموزش بالینی به ویژه اولین تجربه دانشجو در ورود به بالین دارد. اولین تجربه بالینی به عنوان سنگ بنای حرفه‌ای در آموزش پرستاری تلقی می شود. مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالش های موجود در آموزش بالینی اصول و مهارت های بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری و توسعه آن با رویکرد مشارکتی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت گرفته است. روش کار: مطالعه حاضر، گزارش دو چرخه عمل از یک مطالعه اقدام پژوهی با رویکرد همکاری متقابل و شیوه بحث گروه های متمرکز، و با مشارکت 84 نفر از کلیه افراد ذی نفع می باشد. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه های گروه های های متمرکز از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. در چرخه های عمل نیز از روش ارزیابی انعکاسی در حین عمل و همچنین ارزشیابی پایانی در آخر هر چرخه با مشارکت کلیه اعضای درگیر از جمله دانشجویان استفاده شد. نتایج: یافته های مطالعه کیفی نشان داد که، عدم انسجام در برنامه و اجرای برنامه آموزشی؛ مدیریت ناکافی ارتباطات درون و برون سازمانی، عدم درک کافی دانشجو از موقعیت و عدم کنترل مداخله-گرها و عدم استفاده مناسب از تسهیل کننده ها در آموزش و بالین، از چالش های مهم رویاروی روند کارآموزی اصول و مهارت های بالینی در بستر مورد مطالعه می باشد. پس از تعیین مشکلات به صورت طبقه بندی، گروه های صاحب اختیار در تصمیم گیری های آموزشی در دانشکده با همکاری و مشارکت در برنامه کارآموزی اصول و مهارت های بالینی، یک برنامه عملیاتی در چارچوب کلی کوریکولوم درسی مصوب کشوری تدوین نمودند. نتایج ارزشیابی در دو چرخه عمل، مؤید موفقیت کلی طرح عملیاتی بر مبنای مشارکت حرفه‌ای مدیران و مربیان از دانشکده و مدیران و پرستاران از بالین به همراه دانشجویان درگیر در همکاری متقابل در آموزش بالینی می باشد. نتیجه گیری: برنامه ریزی با مشارکت کلیه دست اندرکاران آموزشی و بالینی و خود دانشجویان درگیر در کارآموزی اصول و مهارت های بالینی، در کاهش نارسایی های آموزشی و فاصله تئوری و عمل مؤثر می‌باشد و رضایتمندی تمام ذی نفعان به دنبال دارد .
واژه‌های کلیدی: اصول و فنون پرستاری، اولین تجربه بالینی، دانشجوی کارشناسی پرستاری، آموزش بالینی مشارکتی، مطالعه اقدام پژوهی
متن کامل [PDF 381 kb]   (1737 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadizaker M, Abed Saeedi Z, Abedi H. Development of Clinical Teaching Process of the Fundamentals of Nursing with Participatory Approach: an Action Research. J Qual Res Health Sci. 2014; 3 (2) :175-189
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-322-fa.html
اسدی ذاکر مرضیه، عابدسعیدی ژیلا، عابدی حیدرعلی. توسعه فرآیند آموزش بالینی اصول و فنون پرستاری با رویکرد مشارکتی - اقدام پژوهی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1393; 3 (2) :175-189

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-322-fa.html

جلد 3، شماره 2 - ( سال سوم شماره دوم تایستان 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 790 queries by yektaweb 3464