[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 3، شماره 2 - ( سال سوم شماره دوم تایستان 1393 1393 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 202-215 برگشت به فهرست نسخه ها
دستاوردهای یادگیری مورد انتظار از دانش آموختگان کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر ‏کارفرمایان: یک پژوهش کیفی
مجید یوسفی افراشته ، محمود قاضی طباطبائی، محمد جواد غروی، عباس بازرگان، محسن شکوهی یکتا
چکیده:   (6837 مشاهده)
مقدمه: دستاوردهای یادگیری مفهوم جدیدی در نظام های آموزش عالی است که به عنوان شایستگی هایی که انتظار می رود دانشجویان یا ‏دانش آموختگان در پایان دوره آموزشی کسب کرده باشند، تعریف می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین و تعریف دستاوردهای یادگیری برای ‏دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر کارفرمایان بود. ‏ روش: پژوهش حاضر با روش کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان 15 نفر از کارفرمایان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و از ‏‏10 آزمایشگاه خصوصی و بیمارستانی انتخاب شدند. با روش مصاحبه اطلاعات و داده ها ضبط یا به طور دستنویس ثبت شدند. داده های به ‏دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. ‏ یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها 4 درون مایه کلی و 11 طبقه نشان داد. دستاوردهای یادگیری دانش آموختگان کارشناسی رشته علوم ‏آزمایشگاهی عبارت بودند از : مهارتها (پیش از آزمایش، فرایند آزمایش و پس آزمایش)، نگرش (اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری، علاقه و ‏انگیزه کاری)، ارتباطات (ارتباط با بیماران، ارتباط با همکاران و ارتباط با بخشهای مختلف بیمارستانی)، آموزش و یادگیری مداوم (آموزش به ‏زیر دستان و تلاش و انگیزه برای یادگیری مطالب جدید). ‏ نتیجه گیری: توجه به دستاوردهای یادگیری که کارفرمایان انتظار دارند توصیه می گردد. این دستاوردها به موفقیت در بازار کار و محیط تخصصی آزمایشگاهی گره خورده است. ارتباط بیشتر دانشگاه و محیط های کاری از ‏جمله آزمایشگاه ها و مراکز بیمارستانی توصیه می شود. ‏
واژه‌های کلیدی: دستاوردهای یادگیری، علوم آزمایشگاهی، پژوهش کیفی، دانش آموختگان
متن کامل [PDF 198 kb]   (1082 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yousefi Afrashteh M, ghazi tabatabaei M, gharavi M J, bazargan A, shokouhi yekta M. The Anticipated Learning Outcome of Clinical Laboratory Sciences Graduates from the Point of View of Employers: A Qualitative Study. J Qual Res Health Sci. 2014; 3 (2) :202-215
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-327-fa.html
یوسفی افراشته مجید، قاضی طباطبائی محمود، غروی محمد جواد، بازرگان عباس، شکوهی یکتا محسن. دستاوردهای یادگیری مورد انتظار از دانش آموختگان کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر ‏کارفرمایان: یک پژوهش کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1393; 3 (2) :202-215

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-327-fa.html

جلد 3، شماره 2 - ( سال سوم شماره دوم تایستان 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 796 queries by yektaweb 3461