[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 2 - ( سال چهارم شماره دوم تابستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 191-205 برگشت به فهرست نسخه ها
استراتژی های یادگیری همتایان از همتایان برای ارتقای توانمندی های حرفه ای در پرستاران: یک مطالعه پدیدار شناسی
روح اله زابلی *، زینب مالمون، مریم گلی کناری
استاديار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
چکیده:   (2583 مشاهده)

مقدمه: یادگیری از همتایان یکی از ابزار های توانمند سازی پرستاران در کسب و ارتقای مهارت های بالینی و مدیریتی است. این مطالعه به دنبال شناسایی مهمترین استراتژی های یادگیری همتایان از همتایان در بخش های پرستاری است.

روش: این مطالعه کیفی در گروه مطالعات پدیدارشناسی و از نوع تفسیری است. شرکت کنندگان در این تحقیق از میان پرستاران بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی تهران انتخاب شدند. نمونه گیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع بود که با 35 نفر از شرکت کنندگان صورت گرفت. روش گردآوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. مصاحبه ها تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. در تحلیل   داده ها روش تحلیل چارچوبی با کمک نرم افزار Atlas-Ti استفاده شد.

یافته ها: در این مطالعه از 512 کد اولیه، 7 موضوع اصلی شامل اهمیت یادگیری از همتایان، موانع یاد گیری از همتایان، میزان مواجهه با یادگیری از همتایان، عوامل موثر بر یادگیری از همتایان، انواع روش های یادگیری از همتایان، نقش محیط در یادگیری از همتایان و ویژگی های کارکنان و21 زیر موضوع شناسایی شد.

 نتیجه گیری: یادگیری از همتایان نقشی مهم در ارتقای توانمندی های حرفه ای پرستاران دارد. بر اساس نتایج این تحقیق از بین استراتژی های یادگیری حین کار، شرکت کنندگان یادگیری از راه مشاهده عمل، یادگیری از طریق بررسی حقایق، یادگیری از طریق ارتباط با خبرگان را برشمردند. اما با توجه به نقش محیط در این نوع یادگیری باید برنامه هایی در مدیریت استعدادها، فرآهم نمودن محیط آموزش، چیدمان مناسب پرسنلی و استقرار نظام پرداخت تشویقی عادلانه در بیمارستان فراهم شود.

واژه‌های کلیدی: یادگیری از همتایان، استراتژی های یادگیری، توانمندی حرفه ای، مطالعه کیفی، پرستاران
متن کامل [PDF 502 kb]   (742 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zaboli R, malmoon Z, goli kenari M. Use of peer learning strategies to improve the professional skills of nurses: a phenomenological study. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (2) :191-205
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-365-fa.html
زابلی روح اله، مالمون زینب، گلی کناری مریم. استراتژی های یادگیری همتایان از همتایان برای ارتقای توانمندی های حرفه ای در پرستاران: یک مطالعه پدیدار شناسی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1394; 4 (2) :191-205

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-365-fa.html

جلد 4، شماره 2 - ( سال چهارم شماره دوم تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 796 queries by yektaweb 3506