[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 1 - ( سال چهارم شماره اول بهار 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 1-11 برگشت به فهرست نسخه ها
درک دانشجویان پزستاری از محیط یادگیزی بالینی: یک مطالعه کیفی
رضا میرزایی، فریبا برهانی *، طیبه فصیحی هرندی
دانشيار دانشکده پرستاری-دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (3581 مشاهده)

مقدمه: درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی در زمینه تصمیم گیری و انتخاب رویکرد یادگیری موثر می باشد. با توجه به اهمیت درک محیط یادگیری بالینی، این مطالعه به صورت کیفی درک دانشجویان پرستاری از محیط مذکور را مورد بررسی قرار داد. روش: این مطالعه بصورت کیفی و با استفاده از تئوری زمینه ای انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد گلیزراستفاده گردید. با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 35 مصاحبه عمیق با دانشجویان پرستاری و یک مصاحبه به روش گروه متمرکز با 5 نفراز آنها انجام شد. تحلیل مقایسه ای مداوم، همزمان با جمع آوری داده ها و با استفاده از نرم افزارone note 2010 انجام گردید. یافته ها: براساس یافته های پژوهش، مشخص گردید که دامنه ای از محرکات بر درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی در قالب یک فرایند چهارمرحله ای تاثیر گذار می باشد که این چهار مرحله موارد زیر را شامل می شود: 1-تجربه و پردازش تصورات و انتظارات اولیه 2- تجربه و پردازش محیط برنامه ریزی شده 3- تجربه و پردازش محیط یادگیری بالینی 4- احساس پرورش استعدادها و صلاحیتهای شخصی و حرفه ای. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش می تواند به مدرسین و برنامه ریزان درسی درجهت شناخت فرایند درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی کمک نماید. همچنین با شناخت بهتر این ادراکات، زمینه برای بهبود درک دانشجو از این محیط فراهم شده و بدین طریق می توان وی را درجهت پرورش استعدادها و صلاحیتهای شخصی وحرفه ای هدایت نمود.

واژه‌های کلیدی: درک، محیط یادگیری بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 550 kb]   (1108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzaei R, borhani F, fasihi harandi T. Nursing students perception of clinical learning environments:A qualitative study. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (1) :1-11
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-367-fa.html
میرزایی رضا، برهانی فریبا، فصیحی هرندی طیبه. درک دانشجویان پزستاری از محیط یادگیزی بالینی: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1394; 4 (1) :1-11

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-367-fa.html

جلد 4، شماره 1 - ( سال چهارم شماره اول بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.059 seconds with 795 queries by yektaweb 3509