[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 2 - ( سال چهارم شماره دوم تابستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 166-177 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش های فعالیت های روانشناسی و مشاوره در مدارس: پژوهش کیفی
دکتر لقمان ابراهیمی *، دکتر کیومرث فرحبخش، دکتر معصومه اسمعیلی، دکتر حسین سلیمی بجستانی
استاديار دانشگاه زنجان
چکیده:   (2924 مشاهده)

مقدمه: فعالیتهای روانشناسی و مشاوره مدرسه مجموعه خدماتی مبتنی بر نیازهای دانش آموزان فراهم می سازد و با مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان در بافت مدرسه و از دیدگاه روانشناختی سروکار دارد. با این حال شواهد حاکی از آن است چالشهای متعددی کیفیت، عملکرد و اثربخشی این فعالیت ها را دامن زده است. لذا، این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای فعالیتهای روانشناسی و مشاوره در مدارس اجرا شده است.

روش شناسی: داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شده است. نمونه گیری از جامعه آماری مدیران، مشاوران، معلمان و دانش آموزان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 91 – 92، از نوع هدفمند بوده که در پژوهش های کیفی کاربرد بیشتری دارد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل چارچوبی استفاده گردید که براین اساس، یک چارچوب موضوعی تنظیم و موضوعات کلیدی شناسایی گردید.

یافته ها: 48 مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گردید. 3 موضوع اصلی و 30 زیر موضوع در تبیین چالشهای فعالیت های روانشناسی و مشاوره شناسایی شد که موضوعات اصلی شامل چالش های فردی، محیطی و سازمانی بودند.

نتیجه گیری: عوامل متعددی بر کیفیت فعالیتهای مشاوره مدارس تأثیر می گذارد که به صورت متقابل علت و معلول یکدیگرند، بنابراین، هر گونه تلاش به منظور بهبود کیفیت فعالیت های مشاوره ی مدارس، نیازمند اقدامات سیستماتیک و هماهنگ با شناخت عمیق موانع و چالشها است که در این پژوهش، چالشهای فعالیتهای مشاوره مدرسه در سه حیطه فردی، محیطی و سازمانی شناسایی و طبقه بندی شدند.

واژه‌های کلیدی: فعالیت های روان شناسی و مشاوره مدرسه، چالش های فردی، محیطی و سازمانی، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 496 kb]   (886 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi L, farahbakhsh K, esmaaili M, salimi bejestani H. Challenges of psychology and counseling activities in schools: a qualitative study. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (2) :166-177
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-379-fa.html
ابراهیمی لقمان، فرحبخش کیومرث، اسمعیلی معصومه، سلیمی بجستانی حسین. چالش های فعالیت های روانشناسی و مشاوره در مدارس: پژوهش کیفی . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1394; 4 (2) :166-177

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-379-fa.html

جلد 4، شماره 2 - ( سال چهارم شماره دوم تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 798 queries by yektaweb 3510