[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 1 - ( سال چهارم شماره اول بهار 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 22-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه دانشجویان پرستاری از کسب سواد اطلاعاتی اینترنتی: یک مطالعه کیفی
حمیده علیرمضانی، دکتر فریبا برهانی ، دکتر مریم اخوتی
دانشيار دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشکده پرستاری و مامایی رازی
چکیده:   (3323 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: سواد اطلاعاتی یکی از مشخصه های بارز جامعه اطلاعاتی است. در حال حاضر, دانشجویان در دریایی از اطلاعات اینترنتی غوطه ورند اما نمی دانند در چه نقطه ای باید به هدف خود دسترسی پیدا کنند. سواد اطلاعاتی به آنها کمک می کند که اطلاعات مناسب و نامناسب را در اینترنت از یکدیگر تشخیص دهند. سواد اطلاعاتی مقوله ایست که مستقیماً با انسان سروکار دارد و هنگامی که انسان, پیچیدگی های او و خلاقیتش مطرح است, روشهای ارزیابی از کمی به کیفی متمایل می شوند. هدف از این پژوهش کیفی بررسی تجربه دانشجویان پرستاری از کسب سواد اطلاعاتی اینترنتی می باشد. روش کار: این پژوهش کیفی از نوع آنالیز محتوا است که در آن با روش نمونه گیری هدفمند 14 نفر از دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. با دانشجویان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. گردآوری داده ها تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای موضوعی انجام گرفت. یافته ها: در این پژوهش 5 درونمایه اصلی شامل "آموزش و پژوهش" ، "موانع جستجوی اطلاعات اینترنتی" ، "روشهای یادگیری، "علاقمندی" و" خود ارزیابی انعکاسی" از تجزیه و تحلیل داده ها به دست آمد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان دهنده پیشرفت سواد اطلاعاتی اینترنتی دانشجویان در طول مدت تحصیل آنها در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. با توجه به نقش مهمی که اینترنت در امر دستیابی به اطلاعات روزآمد و ارتباط موثر میان دانشمندان و محققان حوزه های مختلف علوم ایفا می کند, شناخت میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان و نیز شناخت تجربه چگونگی استفاده آنها از اینترنت می تواند زمینه ای را برای مطالعات کمی و کیفی دیگر دراین باره فراهم کند.
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، سواد اطلاعاتی اینترنتی، تحقیق کیفی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 490 kb]   (856 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliramezany H, Borhani F, Okhovatti M. Experiences of nursing students in terms of internet information literacy training: a qualitative research. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (1) :22-34
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-403-fa.html
علیرمضانی حمیده، برهانی فریبا، اخوتی مریم. تجربه دانشجویان پرستاری از کسب سواد اطلاعاتی اینترنتی: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1394; 4 (1) :22-34

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-403-fa.html

جلد 4، شماره 1 - ( سال چهارم شماره اول بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 790 queries by yektaweb 3461