[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 3 - ( سال چهارم شماره سوم پاییز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 232-243 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب دانش آموزان قربانی ناشی از قلدری: رویکردی پدیدارشناسانه
سید عدنان حسینی ، یوسف ادیب، اسکندر فتحی آذر، بابایی بابایی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی و مدرس پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان سنندج دانشگاه تبریز
چکیده:   (2542 مشاهده)

مقدمه: امروزه قلدری یکی از شایع ترین مشکلات رایج در مدارس است. تاکنون پژوهشهای کمی فراوانی در جهت پی بردن به ابعاد مختلف این پدیده انجام گرفته اما پژوهش های کیفی بسیار اندکی در این حوزه صورت پذیرفته اند. لذا هدف اصلی انجام پژوهش حاضر بررسی تجارب دانش آموزان  قربانی قلدری از قربانی شدن خود در جهت فهم عمیق تر ماهیت قربانی شدن است.

روش: این پژوهش جنبه کیفی داشته، بر پارادیم تفسیری استوار بوده و با استفاده از روش پدیدارشناسی به اجرا درآمده است. شیوه گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود که با یازده نفر از دانش آموزان قربانی قلدری که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند صورت گرفت. به منظور تحلیل داده های مصاحبه ها از روش «کلایزی» استفاده شد.

یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش مشتمل بر سه مقوله اصلی « دلایل قربانی شدن»، «پیامدهای قربانی شدن»، « راه‌های برخورد با قلدری» و دوازده مقوله فرعی بود.

نتیجه گیری: بررسی تجارب دانش آموزان قربانی در وهله اول نشان داد که قربانی شدن پیامدهای گوناگون روانشناختی، اجتماعی، رفتاری و تحصیلی ناگواری را برای آنها به همراه دارد. بعلاوه تحلیل ها نشان دادند که مدارس و خانواده ها هم عاملی اساسی در بروز قلدری بوده و هم می توانند نقشی اساسی در برخورد با قلدری داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: دانش آموزان قربانی، پدیدارشناسی، قلدری
متن کامل [PDF 157 kb]   (936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseini S A, adib Y, Eskandar E, Babaee H. Victimized students' experiences of bullying: A phenomenological approach. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (3) :232-243
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-428-fa.html
حسینی سید عدنان، ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، بابایی بابایی. تجارب دانش آموزان قربانی ناشی از قلدری: رویکردی پدیدارشناسانه. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1394; 4 (3) :232-243

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-428-fa.html

جلد 4، شماره 3 - ( سال چهارم شماره سوم پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 793 queries by yektaweb 3461