[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 3 - ( سال چهارم شماره سوم پاییز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 304-313 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک مدیران سازمان های بیمه از مفهوم تعرفه ی واقعی خدمات پزشکی در نظام سلامت: یک مطالعه ی کیفی
علیرضا جباری، محمود کیوان آرا، فاطمه رهی ، مینا عزیززاده
چکیده:   (2759 مشاهده)

مقدمه : تعرفه گذاری یکی از مهمترین ابزارهای سیاست گذاران نظام درمانی هر کشور، برای اِعمال تولیت است که در عدالت،کارایی،کیفیت و پاسخگویی در ارایه ی خدمات تاثیرگذار بوده و با آن می توان بر میزان دسترسی و استفاده از خدمات تاثیر گذاشت. تغییر تعرفه های پزشکی از سویی درآمد ارایه کنندگان خدمات پزشکی و بیمارستانی و از سوی دیگر هزینه تامین کنندگان منابع مالی خدمات مراقبت پزشکی و بیمارستانی را تحت تاثیر قرار می دهد.مطالعه حاضر به بررسی مفهوم تعرفه ی واقعی از دیدگاه مدیران سازمان های بیمه می پردازد .

مواد و روش ها : این مطالعه به صورت کیفی و از طریق انجام مصاحبه عمیق با 19 نفر از مدیران سازمان های بیمه سلامت ، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح که در زمینه تعرفه ها مطلع یا فعالیت شغلی آنان به این حوزه مرتبط بوده است ، انجام گردیده است و به منظور تحلیل مصاحبه ها، از روش تحلیل موضوعی استفاده شده است.

یافته ها : مدیران سازمان های بیمه مفهوم تعرفه ی واقعی را در دو موضوع 1)تعریف تعرفه ی واقعی 2)ر وش ها ، عناصر و اصول تعیین تعرفه و زیر موضوعات را 1) تعیین تعرفه ها براساس توافق جمعی با در نظر گرفتن منافع گروه های درگیر 2) تعیین تعرفه ها براساس قیمت تمام شده خدمات و 3) براساس نوع وحساسیت بیان نمودند

نتیجه گیری: برای اصلاح وضعیت تعرفه گذاری باید براساس مفهوم تعرفه ی واقعی ، ویژگی های تعرفه ی واقعی شناسایی شود ، در تعیین تعرفه ها باید منافع گروه های درگیر ( بیمه شده ، ارائه دهنده خدمت، بیمه گر ) درنظر گرفته شده و تعرفه براساس توافق جمعی و با نظر نمایندگان گروه های درگیر و بر اساس قیمت تمام شده خدمات تعیین شوند.

واژه‌های کلیدی: تعرفه ی واقعی، سازمان های بیمه، مدیران، خدمات پزشکی، نظام سلامت
متن کامل [PDF 438 kb]   (646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jabbari A, keyvan ara M, rahi F, aziz zadeh M. Perception of insurance organization managers on the concept of real tariff of medical services in the health system: A qualitative study. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (3) :304-313
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-484-fa.html
جباری علیرضا، کیوان آرا محمود، رهی فاطمه، عزیززاده مینا. ادراک مدیران سازمان های بیمه از مفهوم تعرفه ی واقعی خدمات پزشکی در نظام سلامت: یک مطالعه ی کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1394; 4 (3) :304-313

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-484-fa.html

جلد 4، شماره 3 - ( سال چهارم شماره سوم پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 793 queries by yektaweb 3464