[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 3 - ( سال چهارم شماره سوم پاییز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 351-362 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباطات حرفه‌ای (پرستار، بیمار، پزشک) در بخش مراقبت ویژه قلب: تحلیل محتوا
دکتر منیر نوبهار
چکیده:   (2440 مشاهده)

مقدمه: افزایش تعداد بیماران، شرایط بحرانی و نیاز آن‌ها به انجام مراقبت‌های پرستاری تهاجمی در بخش‌های مراقبت ویژه قلب، ارزیابی ارتباطات حرفه‌ای پویا و پیچیده را ضروری می‌نماید. هدف از انجام این مطالعه، تبیین ارتباطات حرفه‌ای (پرستار، بیمار، پزشک) در بخش مراقبت ویژه قلب بود.

روش‌: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان مشتمل بر 23 نفر از پرستاران، پزشکان، بیماران و بستگان آن‌ها در بخش مراقبت ویژه قلب بیمارستان فاطمیه سمنان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود.

یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل یافته‌ها، درون‌مایه‌ اصلی «ضرورت اعتمادسازی در ارتباطات حرفه‌ای» و هشت درون‌مایه فرعی «مسؤولیت‌پذیری پرستار، عملکرد حمایتی سرپرستار، برخورد حرفه‌ای سوپروایزر، مدیریت اثربخش، تعامل با پزشک، همکاری با پاراکلینیک، خدمات و نگهبان، اعتماد بیمار و مواجهه با نگرانی‌های بستگان بیمار» استخراج گردید. 

نتیجه‎گیری: برقراری ارتباطات حرفه‌ای مبتنی بر اعتمادسازی جهت ارایه مراقبت‌های پرستاری در بخش مراقبت ویژه قلب ضروری می‌باشد. از آن‌جا که کسب اعتماد بیماران و اعضای خانواده آن‌ها منوط به اعتماد پرستاران به یکدیگر و اعتماد متقابل پرستاران و پزشکان می‌باشد، ضروری است که ارتباطات حرفه‌ای در بین کادر درمانی در بیمارستان‌ها، بیش از پیش مورد تأکید و حمایت واقع گردد.

واژه‌های کلیدی: ارتباطات حرفه‌ای، مراقبت ویژه قلب، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 437 kb]   (753 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nobahar M. Professional communication among nurses, patients, and physicians in intensive cardiac care units: A content analysis. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (3) :351-362
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-542-fa.html
نوبهار منیر. ارتباطات حرفه‌ای (پرستار، بیمار، پزشک) در بخش مراقبت ویژه قلب: تحلیل محتوا. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1394; 4 (3) :351-362

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-542-fa.html

جلد 4، شماره 3 - ( سال چهارم شماره سوم پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 784 queries by yektaweb 3461