[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 5، شماره 2 - ( سال پنجم، شماره دوم، تابستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 175-187 برگشت به فهرست نسخه ها
تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی
یوسف ادیب، اسکندر فتحی آذر، سینا شفیعی سورک *
دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز
چکیده:   (1142 مشاهده)

مقدمه: آگاهی از مشکلات فراگیران با نیازهای ویژه، خانواده‌ها و مسؤولان آموزش استثنایی را در نحوه درست رفتار و آموزش یاری می‌رساند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مشکلات نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی انجام شد.

روش‌: این مطالعه به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفت. نمونه‌های مطالعه را 16 دانش‌آموز پسر 15 تا 18 ساله مبتلا به کم‌توانی ذهنی خفیف مدارس استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل داد که در جریان یک مصاحبه ساختار ‌نیافته و طی زمان 20 تا 70 دقیقه، مشکلاتشان را بیان نمودند. داده‌ها با روش Smith و همکاران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: درون‌مایه‌های به دست آمده از مطالعه شامل «آسیب‌های خانوادگی (خانواده گسیخته و بیماری در خانواده)، ناراحتی‌های جسمانی (بیماری و بدشکلی بدنی و نارسایی عضوی)، بدرفتاری با نوجوان، آسیب‌های روان‌شناختی (اضطراب، احساس گناه و خودکنترلی ضعیف)، نگرانی از آینده (نگرانی از امنیت خود در آینده و نگرانی از آینده تحصیلی و حرفه‌ای)، تحصیل در مدرسه استثنایی، ضعف در فراگیری و معلولیت دیگران» بود

نتیجه‎گیری: کودکان و نوجوانان کم‌توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی با مشکلات پیچیده‌ای مواجه هستند. توجه به این مشکلات می‌تواند خانواده‌ها و مسؤولان نظام آموزشی کشور را در کاستن از آلام این گروه از فراگیران یاری رساند.

واژه‌های کلیدی: نوجوانان، کم توانایی ذهنی خفیف، آموزش استثنایی، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 423 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Y, Fathi Azar E, Shafiei Soork S. Interpretation of Problems of Male Adolescents with Mild Intellectual Disability in Special Schools: A Qualitative Study. J Qual Res Health Sci. 2016; 5 (2) :175-187
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-545-fa.html
ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، شفیعی سورک سینا. تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1395; 5 (2) :175-187

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-545-fa.html

جلد 5، شماره 2 - ( سال پنجم، شماره دوم، تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 796 queries by yektaweb 3505