[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 5، شماره 3 - ( سال پنجم، شماره سوم، پاییز 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 296-304 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ارتباط با ارزشیابی استادان: تحلیل محتوا
ابولفضل رحیمی، علی حسن پور دهکردی، حسین متعارفی *
دانشجو دکتری
چکیده:   (409 مشاهده)
مقدمه: استادان دانشگاه یکی از مهم‌ترین اجزا در سیستم آموزش می‌باشند که دارای نقش تعیین کننده‌ای در دستیابی به اهداف آموزشی می‌باشند. در این راستا، ارزشیابی استادان و بررسی کیفیت کار آنان از مهم‌ترین جنبه‌های مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش آنان خواهد بود. از این‌رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه و نظرات دانشجویان پرستاری در زمینه ارزشیابی استادان صورت گرفت.
روش‌: مطالعه حاضر به صورت کیفی با مشارکت 14 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گردید. افراد طبق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، داده‌ها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، حضور در عرصه و دست‌نوشته‌ها جمع‌آوری شد. کلیه مصاحبه‌ها ضبط و روی کاغذ بازنویسی و مرور گردید. سپس، به روش تحلیل محتوای متعارف با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در تحقیق حاضر، 3 مضمون اصلی و 13 زیرمضمون استخراج شد که شامل نحوه انجام ارزشیابی (سؤالات ناکارامد، زمان، نحوه توزیع پرسش‌نامه‌ها و توضیحات کارشناسان)، ویژگی‌های عملکردی دانشجویان (صداقت، آگاهی، امانت‌داری، دخالت دادن احساسات شخصی) و دیدگاه دانشجو (تجربه برخورد قبلی، موافق، مخالف ارزشیابی) در مورد عوامل تأثیرگذار بر ارزشیابی استادان پدیدار شد
نتیجه‎گیری: ارزشیابی، تقویت فعالیت‌ها، روش‌های اثربخش، تضعیف یا حذف فعالیت‌ها و روش‌های بی‌تأثیر یا نامطلوب است. با توجه به نتایج مطالعه، باید فرایند ارزشیابی را تغییر، با اصلاح روند ارزشیابی جاری و با تقویت کیفیت کار استادان بتوان تأثیر مثبتی بر یادگیری دانشجو گذاشت.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، استاد، دانشجوی پرستاری، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 526 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi F, hassanpourdehkordi A, Motarefi H. Nursing Students' Viewpoints on Teacher Evaluation in Urmia University of Medical Sciences, Iran: Content Analysis. J Qual Res Health Sci. 2016; 5 (3) :296-304
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-597-fa.html
رحیمی ابولفضل، حسن پور دهکردی علی، متعارفی حسین. تبیین دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ارتباط با ارزشیابی استادان: تحلیل محتوا. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1395; 5 (3) :296-304

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-597-fa.html

جلد 5، شماره 3 - ( سال پنجم، شماره سوم، پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 794 queries by yektaweb 3503