[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 7، شماره 1 - ( سال هفتم، شماره اول،بهار 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
درک پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار: تحلیل محتوای کیفی
رقیه صدیفی
دانشگاه ازاد اسلامی واحد خوی
چکیده:   (1641 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار، یکی از اجزای مهم و ارزشمند و از جمله شاخص‌های عملکرد پرستار حرفه‌ای و نشان دهنده توسعه حرفه‌ای می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار انجام گرفت.
روش‌: این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن 20 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 93-1392 بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. همه مصاحبه‌ها ضبط و سپس دست‌نویس گردید و با استفاده از روش مقایسه‌ای مداوم و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: به دنبال تحلیل داده‌ها، 3 درون‌مایه اصلی و 6 درون‌مایه فرعی استخراج شد. درون‌مایه‌های اصلی شامل «عوامل سازمانی، عوامل محیطی- فرهنگی و عوامل فردی» بود
نتیجه‎گیری: نتایج پژوهش برخی از عوامل تأثیرگذار در آموزش به بیمار را بر اساس تجارب پرستاران شناسایی کرد. بنابراین، انجام مداخلات مدیریتی و سازمانی دقیق و مهیا نمودن شرایط لازم جهت آموزش به بیمار توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، پرستار بالینی، تحقیق کیفی
متن کامل [PDF 659 kb]   (703 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳
فهرست منابع
1. Karbaschi K, Farsi Z, Siadati SA. Exploration of the concept of self-care and implications for nurses. Journal of Army Nursing Faculty of the I.R. Iran 2012; 12(1): 13-6. [In Persian].
2. Lavados PM, Sacks C, Prina L, Escobar A, Tossi C, Araya F, et al. Incidence, case-fatality rate, and prognosis of ischaemic stroke subtypes in a predominantly Hispanic-Mestizo population in Iquique, Chile (PISCIS project): A community-based incidence study. Lancet Neurol 2007; 6(2): 140-8. [DOI:10.1016/S1474-4422(06)70684-6]
3. Seyedin H, Goharinezhad S, Vatankhah S, Azmal M. Patient education process in teaching hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Med J Islam Repub Iran 2015; 29: 220.
4. Vahedian Azimi A, Alhani FI, Hedayat K. Barriers and facilitators of patient's education. Nurses' Perspectives. Iran J Med Educ 2012; 11(6): 620-34.
5. Arian M, Mortazavi H, TabatabaeiChehr M, Tayebi V, Gazerani A. The comparison between motivational factors and barriers to patient education based on the viewpoints of nurses and nurse managers. Education Nursing of Journal 2015; 4(3): 66-77. [In Persian].
6. LaMar K. Compass: The direction for professional nursing development at a tertiary acute care facility. J Nurses Staff Dev 2008; 24(4): 155-9. [DOI:10.1097/01.NND.0000320674.65824.15]
7. Lambert VA, Lambert CE. Nurses' workplace stressors and coping strategies. Indian J Palliat Care 2008; 14(1): 38-44. [DOI:10.4103/0973-1075.41934]
8. Masters K. Role development in professional nursing practice. Burlington, MA: Jones & Bartlett Publishers; 2013.
9. Asadi M, Khorasani G. Diabetic foot. Clin Exc 2013; 1(2): 17-34.
10. Mardanian Dehkordi L, Salahshorian A, Mohammad Alayha J, Hosseini F. Nurses' perception of patient teaching, enhancing and inhibiting factor. Iran J Nurs 2005; 17(40): 18-27. [In Persian].
11. Mardani M, Shahrakivahed A, Rozitalab M. Compare the importance and performance of patient education services in the view żpoint of nurses and patients. J Jahrom Univ Med Sci 2011; 8(13): 49-55. [In Persian].
12. Nabavi F, Vanaki Z. Barriers to Patient Education and ranking nurses. Journal of Nursing and Midwifery, Kerman 2006; 6(1-2): 47-52. [In Persian].
13. Eloranta S, Katajisto J, Leino-Kilpi H. Orthopaedic patient education practice. Int J Orthop Trauma Nurs 2016; 21: 39-48. [DOI:10.1016/j.ijotn.2015.08.002]
14. Ashghali-Farahani M, Mohammadi E, Ahmadi F, Maleki M, Hajizadeh E. Obstacles of patient education in CCU and post CCU: A grounded theory study. Iran J Nurs Res 2009; 22(58): 55-73.
15. Hekmatpou D, Anoosheh M, Alhani F. Pathology of patient education: A qualitative study. Iran J Nurs Res 2007; 20(49): 51-60.
16. Deccache A, Aujoulat I. A European perspective: Common developments, differences and challenges in patient education. Patient Educ Couns 2001; 44(1): 7-14. [DOI:10.1016/S0738-3991(01)00096-9]
17. AbuAlRub RF, Alghamdi MG. The impact of leadership styles on nurses' satisfaction and intention to stay among Saudi nurses. J Nurs Manag 2012; 20(5): 668-78. [DOI:10.1111/j.1365-2834.2011.01320.x]
18. Alavi M, Irajpour A, Giles T, Rabiei K, Sarrafzadegan N. Barriers to education in cardiac rehabilitation within an Iranian society: A qualitative descriptive study. Contemp Nurse 2013; 44(2): 204-14. [DOI:10.5172/conu.2013.44.2.204]
19. Tromp F, Dulmen S, Weert J. Interdisciplinary preoperative patient education in cardiac surgery. J Adv Nurs 2004; 47(2): 212-22. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03081.x]
20. Speziale HS, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins; 2003. p. 155.
21. Polit-O'Hara D, Beck CT. Essentials of nursing research: methods, appraisal, and utilization. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
22. Holloway I, Wheeler S. Qualitative research in nursing. Hoboken, NJ: Wiley; 2002.
23. Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res 2005; 15(9): 1277-88. [DOI:10.1177/1049732305276687]
24. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today 2004; 24(2): 105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
25. Blegen MA, Goode CJ, Johnson M, Maas ML, McCloskey JC, Moorhead SA. Recognizing staff nurse job performance and achievements. Res Nurs Health 1992; 15(1): 57-66. [DOI:10.1002/nur.4770150109]
26. Vahedian Azimi A, Payami Bosari M, Gohari Moghaddam K. A survey on nurse's clinical problems in patient education. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2011; 9(4): 295-305. [In Persian].
27. Lim J, Bogossian F, Ahern K. Stress and coping in Singaporean nurses: A literature review. Nurs Health Sci 2010; 12(2): 251-8. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2010.00514.x]
28. Gholamzadeh S, Sharif F, Rad FD. Sources of occupational stress and coping strategies among nurses who work in Admission and Emergency Departments of Hospitals related to Shiraz University of Medical Sciences. Iran J Nurs Midwifery Res 2011; 16(1): 41-6.
29. Taylor EJ, Carr MF. Nursing ethics in the seventh-day adventist religious tradition. Nurs Ethics 2009; 16(6): 707-18. [DOI:10.1177/0969733009343135]
30. Sodeify R, Vanaki Z, Mohammadi E. Psychological empowerment in Iranian clinical nurses. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac 2012; 20(2): 6-56. [In Persian].
31. Nikbakht Nasrabadi A, Emami A. Perceptions of nursing practice in Iran. Nurs Outlook 2006; 54(6): 320-7. [DOI:10.1016/j.outlook.2006.06.001]
32. Fagermoen MS. Professional identity: Values embedded in meaningful nursing practice. J Adv Nurs 1997; 25(3): 434-41. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1997.1997025434.x]
33. Chen CK, Lin C, Wang SH, Hou TH. A study of job stress, stress coping strategies, and job satisfaction for nurses working in middle-level hospital operating rooms. J Nurs Res 2009; 17(3): 199-211. [DOI:10.1097/JNR.0b013e3181b2557b]
34. Ersoy N, Altun I. Professional and personal values of nursing in Turkey. Eubios J Asian Int Bioeth 1998; 8: 72-5.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nurses’ Perception of the Factors Affecting Patient Education: A Qualitative Content Analysis . J Qual Res Health Sci. 2018; 7 (1) :1-10
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-632-fa.html

صدیفی رقیه. درک پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار: تحلیل محتوای کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1397; 7 (1) :1-10

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-632-fa.html



جلد 7، شماره 1 - ( سال هفتم، شماره اول،بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855