[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 7، شماره 1 - ( سال هفتم، شماره اول،بهار 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
درک پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار: تحلیل محتوای کیفی
رقیه صدیفی*
استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد خوی
چکیده:   (517 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار، یکی از اجزای مهم و ارزشمند و از جمله شاخص‌های عملکرد پرستار حرفه‌ای و نشان دهنده توسعه حرفه‌ای می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار انجام گرفت.
روش‌: این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن 20 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 93-1392 بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. همه مصاحبه‌ها ضبط و سپس دست‌نویس گردید و با استفاده از روش مقایسه‌ای مداوم و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: به دنبال تحلیل داده‌ها، 3 درون‌مایه اصلی و 6 درون‌مایه فرعی استخراج شد. درون‌مایه‌های اصلی شامل «عوامل سازمانی، عوامل محیطی- فرهنگی و عوامل فردی» بود
نتیجه‎گیری: نتایج پژوهش برخی از عوامل تأثیرگذار در آموزش به بیمار را بر اساس تجارب پرستاران شناسایی کرد. بنابراین، انجام مداخلات مدیریتی و سازمانی دقیق و مهیا نمودن شرایط لازم جهت آموزش به بیمار توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، پرستار بالینی، تحقیق کیفی
متن کامل [PDF 659 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nurses’ Perception of the Factors Affecting Patient Education: A Qualitative Content Analysis . J Qual Res Health Sci. 2018; 7 (1) :1-10
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-632-fa.html

صدیفی رقیه. درک پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار: تحلیل محتوای کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1397; 7 (1) :1-10

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-632-fa.html



جلد 7، شماره 1 - ( سال هفتم، شماره اول،بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742