[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 6، شماره 3 - ( سال ششم، شماره سوم، پاییز 1396 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 296-309 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری در فضای سایبری: تحلیل محتوای موضوعی در نظام آموزش عالی سلامت
شهرام یزدانی، زهره خوش گفتار* ، سلیمان احمدی، سید عباس فروتن
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (288 مشاهده)
مقدمه: با گسترش تکنولوژی دیجیتال و مدل‌های یادگیری مانند Massive open online course (MOOCS) و Offline programming (OLP)، نظام‌های آموزش عالی سلامت متحول شده‌اند. با توجه به منحصر به فرد بودن ویژگی‌های فضای سایبری، به کارگیری بهینه آن نه تنها در سطوح عملکردی، بلکه در سطوح بالاتر مانند سیاست‌گذاری و مدیریت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر هدایت و مدیریت آموزش عالی سلامت در فضای سایبری از دیدگاه خبرگان کشور ایران بود.
روش‌: این مطالعه از نوع کیفی با رویکرد تحلیل محتوای موضوعی بود. برای تولید داده‌ها، از نمونه‌گیری هدفمند با حداکثر تنوع و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان کشور استفاده گردید. داده‌ها بر اساس روش Braun و Clark مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: «جایگزینی تولیت هوشمند» به عنوان درون‌مایه اصلی و «تغییر در زیرساخت فن‌آوری، تغییر در مدیریت دانش و همگرایی و همکاری شبکه‌ای» از تحلیل داده‌ها به عنوان درون‌مایه‌های فرعی استخراج شد. بر اساس یافته‌های به دست آمده، نظام آموزش عالی سلامت ایران باید راهکارهای نوینی را در به کارگیری فن‌آوری هوشمند و برنامه‌ریزی استراتژیک مد نظر قرار دهد
نتیجه‎گیری: نتایج حاصل شده می‌تواند به سیاست‌گذاران و مدیران آموزشی در برنامه‌ریزی استراتژیک آموزش پزشکی در فضای سایبری کمک کند و منجر به ایجاد ارزش افزوده در نظام سلامت گردد.
واژه‌های کلیدی: برنامه‌ریزی استراتژیک، آموزش پزشکی، تکنولوژی آموزشی، اینترنت
متن کامل [PDF 561 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, KHoshgoftar Z, Ahmady , S, Foroutan S A. Learning in Cyberspace: A Thematic Content Analysis in Health Learning System . J Qual Res Health Sci. 2017; 6 (3) :296-309
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-675-fa.html

یزدانی شهرام، خوش گفتار زهره، احمدی سلیمان، فروتن سید عباس. یادگیری در فضای سایبری: تحلیل محتوای موضوعی در نظام آموزش عالی سلامت. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1396; 6 (3) :296-309

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-675-fa.html



جلد 6، شماره 3 - ( سال ششم، شماره سوم، پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638