[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 7، شماره 1 - ( سال هفتم، شماره اول،بهار 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 11-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب کارکنان بهداشتی- درمانی از توانمندی ارایه آموزش به مددجو: یک مطالعه کیفی
نرجس اکبریان، الهام بوشهری، علی علیزاده، تیمور آقاملایی
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (1556 مشاهده)
مقدمه: موفقیت برنامه‌های آموزشی در سیستم‌های بهداشتی- درمانی، نیازمند برخورداری از کارکنان توانمند در حوزه آموزش می‌باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی تجارب کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان خمیر به‌ منظور شناخت چگونگی کسب مهارت‌های لازم برای تبدیل به یک آموزشگر سلامت بود.
روش‌: این پژوهش به روش کیفی در شهرستان خمیر (استان هرمزگان) در سال 1394 انجام شد. نمونه‌ها به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی- درمانی که حداقل سه سال سابقه کار داشتند، جمع‌آوری گردید. جهت تحلیل داده‌ها، رویکرد تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: «توانمندی حاصل از مهارت‌های فردی» و «توانمندی حاصل از یادگیری»، طبقات اصلی مطالعه را تشکیل داد. «استفاده کارکنان بهداشتی- درمانی از مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های فردی»، «یادگیری مبتنی بر تجربه» و «یادگیری مبتنی بر آموزش علمی» نیز زیرطبقات به‌ دست‌ آمده بود
نتیجه‎گیری: توجه مدیران و مربیان نظام سلامت به آمادگی و توانمندی کارکنان بهداشتی- درمانی در اجرای آموزش سلامت در کنار ارتقا و به‌روز نمودن دانش سلامت، جهت تربیت نیروهای بهداشتی- درمانی مورد تأکید بسیاری قرار دارد.
واژه‌های کلیدی: کارکنان بهداشتی- درمانی، توانمندی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 720 kb]   (394 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳
فهرست منابع
1. Saeidpour J, Ghazi Asgar M, Rahmani H, Khoshkho M. Surveying doctors and nurses viewpoints on enhancing and inhibiting factors of educating patients. Hospital 2014; 13(1):61-7. [In Persian].
2. Mansourghanaei R, Majidi S, Tabari R. Nurses' viewpoints about facilitator and inhibitor factors of patient education. Research in Medical Education 2011; 3(1): 27-33. [In Persian].
3. Hekmatpou D, Anoosheh M, Alhani F. Pathology of patient education: A qualitative study. Iran J Nurs 2007; 20 (49): 51-60. [In Persian].
4. Golaghaie F, Bastani F, Farahani MA. Establishment of sustainable patient health education in clinical care: An action research study. J Kermanshah Univ Med Sci) 2013; 17(2): 121-30. [In Persian].
5. Jafari A, Mohammadpur F, Alam Tabriz A, Khadivi R. Effective strategies for empowerment of expert staff in health deputy of Shahrekord University of Medical Sciences, Iran, 2005. J Shahrekord Univ Med Sci 2008; 10(2):66-71. [In Persian].
6. Kharaghani R, Mohajer Rahbari M, Olfati F, Keramat A. Reasons of unmet needs of family planning from the perspective of health personnel. J Qual Res Health Sci 2013; 2(3): 277-86. [In Persian].
7. Aghayar S. Empowerment power. Tadbir 2006; 169: 39-42. [In Persian].
8. Kianian T, Zare M, Ildarabadi E, Karimi Moonaghi H, Saber S. Evaluation of training competency of health care workers in training clients and patients. Journal of Nursing Education 2014; 3(1): 51-60. [In Persian].
9. Beiranvand S, Sheinijaberi P, Asadizaker M. Patient education from the view point of nursing: The main executive barriers. Aflak 2010; 5(18-19): 25-34. [In Persian].
10. Namdari P. The barriers of patient education from the viewpoint of clinical nurses in hospitals affiliated to Khorramabad University of Medical Sciences. Iran J Med Educ 2002; 2(7): 114. [In Persian].
11. Aziznejad P, Zabihi A, Hosseini, S, Bijani A. Nurses and nurse managers' opinions about the patient's training barriers. J Babol Univ Med Sci 2010; 12(5): 60-4. [In Persian].
12. Kianian T, Zare M, Ildarabadi E, Karimi Moonaghi H, Saber S. Evaluation of training competency of health care workers in training clients and patients. Journal of Nursing Education 2014; 3(1): 51-60. [In Persian]
13. Milligan F. Defining and assessing competence: the distraction of outcomes and the importance of educational process. Nurse Education Today 1998; 18(4): 273-80.
14. Ghofranipour F, Ahmadian Yazdi N, Emadzadeh A, Kazemnejad A. The efficacy of interpersonal communication skills training on family satisfaction among clients in Mashhad urban health center in 2002. Modares J Med Sci Pathol 2004; 7(2): 11-8. [In Persian].
15. Catalani CE, Findley SE, Matos S, Rodriguez R. Community health worker insights on their training and certification. Prog Community Health Partnersh 2009; 3(3): 227-35.
16. Dehghani A, Orang M, Abdollahyfard S, Parviniyan Nasab A M, Vejdani MA. Barriers to patient education in clinical care viewpoints of nurses. Iran J Med Educ 2014; 14(4): 332-341. [In Persian].
17. Adib-Hajbagheri M, Parvizi S, Salsali M. Qualitative research methods. Tehran, Iran: Boshra Publications; 2010. p. 19-25. [In Persian].
18. Tonukaga J, Imanaka Y, Nobutom k. Effects of Patient demands on satisfaction with Japanese hospital care. Int J Qual Health Care 2000; 12(5): 395-401.
19. Shakerinia A. Physician-patient relationship and patient's satisfaction. Iran J Med Ethics Hist Med 2009; 2(3): 9-16. [In Persian].
20. Baradaran Rezaei M, Mohammad Alizadeh S, Piri H, Jabbarzadeh T. Provide quality educational services to pregnant women in health centers. Nursing and Midwifery Journal 2007; 2(5): 14-20. [In Persain].
21. Sharifirad G, Baghiani Moghadam MH, Shadzi S, Mahamed F. The effectiveness of teaching communicative skills to the health staff in improving the knowledge and behaviors of mothers of 4-12 month- old children affected with weight-losses. J Ilam Univ Med Sci 2006; 13(4): 1-11. [In Persian].
22. Mollabashi R, Haghani, F, Memarzadeh M. An investigation on teachers' skills in educational clinics (ambulatory setting) in Isfahan University of Medical Sciences. J Babol Univ Med Sci 2010; 12(5): 26-33. [In Persian].
23. Yar Mohammadian M, Bahrami S, Forughi Abri A. Suitable need assessment models for assessing organizational needs of employees working in health in Isfahan Province. Payesh Health Monit2004; 3(3): 227-35. [In Persian].
24. Rafeifar S, Ahmadzadeh-Asl M, Sharifi M, Dejpasand SS, Moradi-Lakeh M, Naderpour N, et al. Comperhensive system of health training to patients in Iran. Tehran, Iran: Office of Communication and Health Education, Ministry of Health and Medical Education; 2005. p. 21-2. [In Persian].
25. Kuokkanen L, Leino-Kilpi H. Power and empowerment in nursing: Three theoretical approaches. J Adv Nurs 2000; 31(1): 235-41.
26. Adib-Hajbaghery M, Aminoroayaei Yamini E. Nurses perception of professional support. Feyz 2010; 14(2): 140-53. [In Persian].
27. O'Brien MJ, Squires AP, Bixby RA, Larson SC. Role development of community health workers: An examination of selection and training processes in the intervention literature. Am J Prev Med 2009; 37(6 Suppl 1): S262-S269.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarian N, Bushehri E, Alizadeh A, Aghamolaei , T. The Ability of Healthcare Workers to Provide Patient Education: A Qualitative Study . J Qual Res Health Sci. 2018; 7 (1) :11-22
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-708-fa.html

اکبریان نرجس، بوشهری الهام، علیزاده علی، آقاملایی تیمور. تبیین تجارب کارکنان بهداشتی- درمانی از توانمندی ارایه آموزش به مددجو: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1397; 7 (1) :11-22

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-708-fa.html



جلد 7، شماره 1 - ( سال هفتم، شماره اول،بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3816