[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 10، شماره 1 - ( 8-1389 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 24-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تفکر انتقادی کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
خانم مریم کریمی نقدر ، خانم فاطمه رهنما رهسپار، مهدی گل افروز، خانم محدثه محسن پور
چکیده:   (15334 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی یکی از مؤلفه های تصمیم گیری بالینی و معیاری برای کارآیی بالینی افراد حرفه ای و دانشجویان پرستاری و عامل مهمی در ارتقای استقلال حرفه ی پرستاری به شمار می رود. با توجه به نامناسب بودن نتیجه مطالعات قبلی و با توجه به اهمیت توانایی تفکر انتقادی در پرستاری و تاثیر پذیرفتن این موضوع از فرهنگ افراد، مطالعات بیشتر در زمینه توانایی تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری مورد نیاز است. هدف: اندازه گیری مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان سال آخر پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1389 روش: در این مطالعه از ابزاری شامل دو قسمت استفاده شد: قسمت اول اطلاعات دموگرافیک دانشجویان، قسمت دوم ترجمه فارسی پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی فرم ب کالیفرنیا. پس از کسب اجازه نامه از مقام مسئول و توضیح ضرورت انجام تحقیق و ذکر مسائل اخلاقی، پرسشنامه ها در میان کلیه دانشجویان پرستاری سال آخر (ترم هفت و هشت) دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که مایل به پرکردن پرسشنامه بودند (35 نفر) توزیع و در حضور پژوهشگر تکمیل و جمع آوری گردید. داده های حاصل از انجام مطالعه با نرم افزار SPSS17 وآزمونهای آماری مجذور کای، اندازه گیری تکراری، تی مستقل، تی زوج وضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین مهارت های تفکر انتقادی در شرکت کنندگان 60/2 ± 49/10 و بیشترین نمره 15 و کمترین آن 5 بود. به این ترتیب همه شرکت کنندگان (100%) دارای توانایی تفکر انتقادی ضعیف بودند. نتیجه مقایسه مهارت های مختلف آزمون تفکر انتقادی، نشان-دهنده تفاوت معنی دار در مهارت های مختلف بود (001/0>P). بین معدل ترم های گذشته و نمره مهارت های تفکر انتقادی (02/0 = r) و سن دانشجویان و مهارت های تفکر انتقادی (06/0 = r) با ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی داری دیده نشد. بحث و نتیجه گیری: توانایی تفکر انتقادی در همه شرکت کنندگان در مطالعه ضعیف بود و هیچ کدام از افراد به سطح حداقل نمره تفکر انتقادی قوی نرسیدند. با توجه به اینکه در قرن بیست و یکم ناگزیر به تربیت دانشجویانی با مهارت بالای تفکر انتقادی هستیم، باید این موضوع در برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانشجوی پرستاری، تفکر انتقادی، کارورز
متن کامل [PDF 162 kb]   (3336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۸/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessment of critical thinking skill among senior student nurses. J Qual Res Health Sci. 2010; 10 (1) :24-28
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-13-fa.html
کریمی نقدر مریم، رهنما رهسپار فاطمه، گل افروز مهدی، محسن پور محدثه. بررسی تفکر انتقادی کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1389; 10 (1) :24-28

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-13-fa.html

جلد 10، شماره 1 - ( 8-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 791 queries by yektaweb 3461