[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 1، شماره 3 - ( دوره جدید پاییز 1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 229-239 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش های آموزش اثربخش، تأملی بر تجارب درک شده مدرسان پرستاری: آنالیز محتوا
خانم نسرین الهی، دکتر فاطمه الحانی ، دکتر فضل الله احمدی
دانشيار دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده پزشکی –گروه پرستاری
چکیده:   (19967 مشاهده)
مقدمه: رشد و توسعه مؤسسات دانشگاهی در دهه اخیر با چالش های بسیاری همراه بوده است. شناخت این چالش ها در آموزش پرستاری به لحاظ کار با انسان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که هر گونه کاستی و نقصان در آموزش پرستاری تأثیر مستقیم بر دانش و مهارت بالینی و در نهایت سلامت افراد جامعه خواهد داشت. هدف این مطالعه تبین تجارب درک شده مدرسان پرستاری در مورد چالش های آموزش اثربخش در پرستاری بود. روش : این مطالعه کیفی با مشارکت 15 نفر از مدرسان و پرسنل پرستاری با سابقه کار در امر آموزش انجام گردید. افراد طبق نمونه گیری هدفمند و در ادامه نمونه گیری نظری انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، داده ها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، حضور در عرصه و دست نوشته ها جمع آوری شد. کلیه مصاحبه های ضبط شده روی کاغذ بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوای متعارف با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تم ها یا درون مایه ها استخراج گردید. معیارهای تأییدپذیری و انتقال پذیری جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها لحاظ گردید. یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل نتایج، سه درون مایه اصلی نقش کمرنگ مراقبت در آموزش، صلاحیت فنی ناکافی و ارزشیابی هدایت نشده به عنوان چالش های مهم در آموزش اثربخش شناسایی شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بصیرتی را برای مدرسان پرستاری در رابطه با چالش های فرایند آموزشی که با آن مواجهند، فراهم نمود. مدرسان و برنامه ریزان آموزش پرستاری می توانند با استفاده از نتایج این مطالعه بر اساس تجربیات مشارکت کنندگان با شناسایی ضعف های موجود در فرایند آموزش به بازنگری برنامه ریزی آموزشی با هدف مراقبت محور بودن بپردازند. اصلاح و بهبود این فرایند موجب اثربخشی بیشتر آموزش، تربیت پرستاران توانمند و ماهر و فراهم شدن زمینه اعتلای سلامت جامعه خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش اثربخش، آنالیز محتوی کیفی، تجارب مدرسان پرستاری، آموزش مراقبت محور
متن کامل [PDF 158 kb]   (2171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۱/۹/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elahi N, alhani F, Ahmadi F. Iranian Nursing Instructors’ Perceived Experiences of Challenges of Effective Education: A Qualitative Content Analysis. J Qual Res Health Sci. 2012; 1 (3) :229-239
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-111-fa.html
الهی نسرین، الحانی فاطمه، احمدی فضل الله. چالش های آموزش اثربخش، تأملی بر تجارب درک شده مدرسان پرستاری: آنالیز محتوا. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1391; 1 (3) :229-239

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-111-fa.html

جلد 1، شماره 3 - ( دوره جدید پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 788 queries by yektaweb 3461