[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 1، شماره 4 - ( دوره جدید، زمستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 255-267 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب یادگیری مشارکتی در آموزش مسئله محور: یک مطالعه کیفی
خانم عصمت نوحی، دکتر عباس عباس زاده ، دکتر سادات سیدباقر مداح، دکتر فریبا برهانی
دانشيار دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (17039 مشاهده)

مقدمه: آموزش مسئله محور یکی از روشهای فعال آموزش و یادگیری است که به منظور به کارگیری موثر آن در شرایط موجود آموزشی، سبک تعدیل شده آن با هدایت مدرس به جای گامهای هفت گانه توصیه شده است . علیرغم شناخت تاثیر روش های فعا ل آموزشی از جمله روش مبتنی بر حل مسئله و بهره وری بیشترآن در عمق یادگیری ، هنوز در جایگزینی آن با شیوه های منفعل و سنتی چالش های زیادی وجود دارد.هدف از این مطالعه تبیین تجارب دانشجویان کارشناسی ارشد از روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله با سبک تعدیل شده و هدایت محور بوده است.

روش بررسی :در این مطالعه کیفی 15 دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری سال آخر و فارغ التحصیل که در طی دروس مختلف آموزشی مقطع ارشد، تجربه آموزش ویادگیری مبتنی بر حل مسئله را دارا بودند،شرکت داشتند. شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختار بود و علاوه بر مصاحبه حضوری ، به صورت گروه متمرکز نیز از دانشجویان مصاحبه صورت گرفت .پس از مصاحبه متن مصاحبه ها عینا پیاده شد و همزمان تجزیه و تحلیل داده ها ، استخراج و طبقه بندی تم ها انجام گرفت. داده های پژوهش با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها : نتایج نشان داد روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله، تجربه یادگیری فعال ،خود راهبری، انگیزش ، تفکر نقادانه و یادگیری از مسیر جستجو و تحقیق همراه است. همچنین شرکت کنندگان محدودیتهای این رویکرد را ، عدم وجود آمادگی و مهارت کافی در دستیابی به منابع، زمان بر بودن ، هدایت ناکافی، ناهماهنگی اعضاء گروه در انجام کار تیمی می دانستند .

بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه بیانگر ضعف مهارت های ضروری برای انجام MPBL بوده است از جمله کار گروهی که فرصتی برای رشد ارتباطات بین فردی ، پویایی گروه ، و بررسی و درک موضوعات و کسب عمیق اطلاعات آموزشی است.همچنین تدارک موضوعات و مسائل یادگیری همراه با بسته های راهنمای آموزشی وهدایت و ایجاد آمادگی کافی به منظور استفاده بهینه از زمان امری اجتناب ناپذیر است. لذا حمایت سیستم آموزشی و مدرسین در توسعه زمینه و بستر مناسب آموزش به روش MPBL برای استفاده از مزایا و فواید ارزنده این روش آموزشی ضروری است با توجه به تاثیر روش تعدیل شده حل مسئله در تقویت مکانیزمهای یادگیری خصوصا در سطح تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می گردد.

واژه‌های کلیدی: یادگیری مشارکتی، یادگیری مبتنی بر حل مسئله، دانشجو پرستاری، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 162 kb]   (2892 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۸/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noohi E, Abbaszadeh A, Sayed Bagher Madah S, Borhani F. Collaborative Learning Experiences in Problem-Based Learning (PBL) Education: a Qualitative Study. J Qual Res Health Sci. 2013; 1 (4) :255-267
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-52-fa.html
نوحی عصمت، عباس زاده عباس، سیدباقر مداح سادات، برهانی فریبا. تجارب یادگیری مشارکتی در آموزش مسئله محور: یک مطالعه کیفی . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1391; 1 (4) :255-267

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-52-fa.html

جلد 1، شماره 4 - ( دوره جدید، زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 791 queries by yektaweb 3461