[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 1، شماره 4 - ( دوره جدید، زمستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 298-309 برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل گرایی نمادین در گراندد تئوری: دیدگاهی برای تبیین ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری
عباس حیدری، فریبا یعقوبی نیا ، رباب لطیف نژاد رودسری
مربی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (16952 مشاهده)
مقدمه: تعامل گرایی نمادین با روشهای تحقیق کیفی و به ویژه با رویکرد گراندد تئوری مرتبط می باشد، اما در اکثر تحقیق های انجام شده، این ارتباط و ماهیت آن به وضوح بیان نشده است. آگاهی در مورد ماهیت ارتباط بین این دو بعنوان راهنمائی برای جمع آوری و تحلیل داده ها به محققین کیفی کمک می کند. این مطالعه مروری با هدف تبیین ماهیت ارتباط تحقیق گراندد تئوری با تعامل گرایی نمادین به عنوان دیدگاهی برای بررسی ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری انجام شد. روش: در این مطالعه مروری برای دستیابی به هدف مطالعه در پایگاه های اطلاعاتی Scopus, Elsevier, Google scholar, ProQuest جستجو شد. کلید واژه های تعامل گرایی نمادین، گراندد تئوری، روش شناسی، ارتباط استاد و دانشجو و آموزش بالینی پرستاری مورد استفاده قرار گرفت و سپس مقاله ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: محققین در این مطالعه با بررسی مقاله های موجود ابتدا ارتباط بین اصول و فرایندهای متدولوژیک Blumer را در مورد تعامل گرایی نمادین با روش شناسی گراندد تئوری مطرح نموده اند و سپس قدرت توضیحی تعامل گرایی نمادین را بعنوان زیربنای فلسفی در مطالعه گراندد تئوری در مورد تبیین فرایند ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری مورد بحث قرار دادند. نتیجه گیری : در مواردی که تحقیق گراندد تئوری بدون وجود چارچوب تئوریکی تعامل گرایی نمادین به عنوان چارچوب توضیحی مطالعه انجام شود، محقق به جای تبیین رفتارها و فرایندها به توصیف آنها می پردازد. نتایج این مطالعه مروری می تواند راهنمایی برای پژوهشگران علاقه مند به روش گرانددد تئوری باشد که قصد دارند مطالعه خود را بر مبنای فلسفی تعامل گرایی نمادین انجام دهند همچنین این نتایج در جنبه های هدایت مطالعه جمع آوری و تحلیل داده ها سودمند واقع می شود.
واژه‌های کلیدی: گراندد تئوری، تعامل گرایی نمادین، روش شناسی، ارتباط استاد – دانشجو، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 156 kb]   (2465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari A, yaghoubinia F, Latifnejad Roudsari R. Symbolic Interactionism in Grounded Theory: A Viewpoint for Explaining the Student-Educator Relationship in Clinical Nursing Education. J Qual Res Health Sci. 2013; 1 (4) :298-309
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-104-fa.html
حیدری عباس، یعقوبی نیا فریبا، لطیف نژاد رودسری رباب. تعامل گرایی نمادین در گراندد تئوری: دیدگاهی برای تبیین ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1391; 1 (4) :298-309

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-104-fa.html

جلد 1، شماره 4 - ( دوره جدید، زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 788 queries by yektaweb 3461