[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 5، شماره 4 - ( سال پنجم، شماره چهارم، زمستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 419-431 برگشت به فهرست نسخه ها
فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه‌ای کیفی
عصمت نوحی ، عباس عباس زاده
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (1971 مشاهده)
مقدمه: توسعه برنامه درسی پرستاری با راهکارهای مناسب آموزشی به منظور توسعه مهارت‌ها و وظایف حرفه‌ای از ضروریات برنامه‌ریزی است. یادگیری در هم تنیده بر پایه مدل‌ها و تئوری‌های پرستاری، استراتژی اصیل و کاربردی در آموزش پرستاری است. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجربیات مشارکت کنندگان در مورد درس آموزش بیمار طراحی شد.
روش‌: این مطالعه بخشی از یک مطالعه کیفی با رویکرد گراندد تئوری (Grounded theory approach) است که با روش Glasser تجزیه و تحلیل شد و با هدف تبیین تجربیات و درک دانشجویان، مدرسان و مربیان پرستاری با استفاده از مصاحبه عمیق (In depth interview) و نیمه ساختار در سال 1393 در خصوص فرایند آموزش بیماران انجام شد. داده‌های جمع‌آوری شده همزمان از متن مصاحبه‌های استخراج شده مورد تحلیل قرار گرفت. کدهای مفهومی استخراج شده به سه مفهوم اصلی و زیرمفهوم‌های مربوط دسته‌بندی گردید.
یافته‌ها: محتوای مصاحبه دانشجویان بیانگر تجربیات مثبت و منفی طی اجرای عملی برنامه درسی آموزش مددجویان بود که مضامین نقش حرفه‌ای آموزش بیمار، کاربرد نظریه‌های پرستاری در کار بالینی و برنامه درسی ادغام یافته را پیش رو قرار داد
نتیجه‎گیری: مطالعه حاضر مدیریت و سازماندهی برنامه درسی اصول آموزش بیمار با استراتژی در هم تنیده مدل پرستاری Orem را پیشنهاد نموده است که می‌تواند به عنوان راهنمایی کاربردی در برنامه‌های درسی پرستاری منظور شود.
واژه‌های کلیدی: مدل‌های پرستاری، آموزش بیمار، ادغام، برنامه درسی
متن کامل [PDF 735 kb]   (2438 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noohi E, Abbaszadeh A. Process of Patient Education and Orem,s Self Care Theory, An Integrative Model Curriculum: A Qualitative Study. J Qual Res Health Sci. 2017; 5 (4) :419-431
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-543-fa.html

نوحی عصمت، عباس زاده عباس. فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه‌ای کیفی . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1395; 5 (4) :419-431

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-543-fa.html



جلد 5، شماره 4 - ( سال پنجم، شماره چهارم، زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792