[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 5، شماره 4 - ( سال پنجم، شماره چهارم، زمستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 387-400 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع و تسهیل‌‌کننده‌های آموزش سلامت به مردم از دیدگاه پرسنل مراکز بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی
نرجس اکبریان، الهام بوشهری، علی علیزاده، تیمور آقاملایی*
استاد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (920 مشاهده)
مقدمه: آموزش سلامت با هدف تأمین و ارتقای سلامت جامعه فرایند پیچیده و چندبعدی است که عوامل متعددی در اثربخشی آن تأثیرگذار است. هدف از مطالعه حاضر، تبیین دیدگاه کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خمیر در مورد موانع و تسهیل ‌کننده‌های آموزش سلامت به مردم بود.
روش‌: در این مطالعه کیفی، اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی با حداقل
3 سال سابقه کار، که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، جمع‌آوری شد. جهت تحلیل داده‌ها از رویکرد  تحلیل محتوا استفاده شد. برای اطمینان از مقبولیت داده‌ها از نظرسنجی مشارکت‌ کنندگان استفاده گردید. قابلیت تأیید یافته‌ها با بازنگری ناظران مشخص شد.

یافته‌ها: از نتایج حاصل از تحلیل محتوا در خصوص موانع آموزش سلامت به مردم، 2 درون‌مایه (موانع انسانی و موانع غیرانسانی) استخراج شد. درون‌مایه موانع انسانی شامل 3 طبقه اصلی (مدیریت سیستم بهداشتی درمانی، ضعف پرسنل بهداشتی درمانی و عوامل مربوط به مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی) بود. طبقه مدیریت سیستم بهداشتی درمانی به 2 زیرطبقه (نگرش منفی مدیران و عملکرد نامناسب مدیران) گروه‌بندی شد. درون‌مایه موانع غیر انسانی شامل 2 طبقه اصلی (عوامل مربوط به محیط فیزیکی و عوامل مربوط به شرایط کار) بود. از نتایج به ‌دست ‌آمده از تحلیل محتوا در خصوص تسهیل ‌کننده‌های آموزش سلامت به مردم 2 درون‌مایه (عوامل انگیزشی و عوامل کمک ‌کننده) استخراج گردید. درون‌مایه عوامل انگیزشی شامل 2 طبقه اصلی (حمایت مدیران بهداشتی درمانی و حمایت مراجعه کنندگان) بود. درون‌مایه عوامل کمک‌ کننده به 3 طبقه اصلی (شرایط مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی، عملکرد مدیران بهداشتی درمانی و خصوصیات پرسنل بهداشتی درمانی) گروه‌بندی گردید
نتیجه‎گیری: بهبود مدیریت آموزشی از سوی مدیران در سیستم‌های بهداشتی درمانی، جهت ارتقای کمیت و کیفیت آموزش سلامت به مردم در مراکز بهداشتی با اجرای اقداماتی چون نظارت و ارزشیابی صحیح از فعالیت آموزشی کارکنان، حمایت از کارکنان فعال آموزشی، تأمین نیروی کافی و برگزاری کلاس‌های آموزشی مفید، پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش سلامت، موانع، تسهیل ‌کننده‌ها، کارکنان بهداشتی، مراکز بهداشتی درمانی
متن کامل [PDF 546 kb]   (524 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbarian N, Bushehri E, Alizadeh A, Aghamolaei T. Barriers and Facilitators in Health Education for the People from Health Care Providers' Perspective: A Qualitative Study. J Qual Res Health Sci. 2017; 5 (4) :387-400
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-552-fa.html

اکبریان نرجس، بوشهری الهام، علیزاده علی، آقاملایی تیمور. موانع و تسهیل‌‌کننده‌های آموزش سلامت به مردم از دیدگاه پرسنل مراکز بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1395; 5 (4) :387-400

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-552-fa.html



جلد 5، شماره 4 - ( سال پنجم، شماره چهارم، زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731