[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 6، شماره 1 - ( سال ششم، شماره اول،بهار 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 35-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
یوسف ادیب، اسکندر فتحی آذر، رامین دستوری
تبریز- بلوار 29 بهمن- دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده:   (1087 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی یکی از پدیده‌هایی است که به دلیل تأثیرات منفی آن بر کارایی تحصیلی و بهداشت روانی دانش‌آموزان و دانشجویان، در دهه‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف دستیابی به درک عمیقی از جوهره اصلی پدیده فرسودگی تحصیلی انجام شد.
روش‌: این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. نمونه‌ها با استفاده از روش هدفمند زنجیره‌ای از میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 94-1393 انتخاب شدند و مصاحبه ژرف‌نگر با آن‌ها صورت گرفت. سپس متن مصاحبه‌ها ضبط و مکتوب گردید و کسب اطلاعات تا رسیدن به مرحله اشباع داده‌ها ادامه یافت که حجم نمونه در مرحله اشباع به 9 نفر رسید. اطلاعات به دست آمده با روش Ramist مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تأیید قابلیت اعتماد، دلالت و صحت اطلاعات، خلاصه اظهارات شرکت کنندگان به آنان ارایه شد و آن‌ها هماهنگی نظرات خود با یافته‌های محقق را اعلام نمودند و در صورت وجود تناقض، برداشت‌های محقق اصلاح گردید.
یافته‌ها: تجربه فرسودگی تحصیلی در قالب 3 مضمون اصلی «ضعف برنامه ریزی، مشکلات انگیزشی و مشکل در سازگاری» و 8 مضمون فرعی «نقص هدف‌گذاری، به تعویق انداختن، تکرار اشتباهات برنامه، بی‌علاقگی، انگیزش بیرونی، احساس خستگی و بی‌حوصلگی، منبع کنترل بیرونی و انتظارات کارایی» خلاصه شد
نتیجه‎گیری: نتایج به دست آمده می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد ویژگی‌های این افراد و راهبردها و مداخلات پیشگیرانه و اصلاحی برای ارتقای سطح کارایی تحصیلی و بهبود وضعیت این گروه از افراد فراهم نماید.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی، تجارب، دانشجویان
متن کامل [PDF 555 kb]   (487 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Y, Fathiazar E, Dastouri R. Explaining the Experience of Academic Burnout by Medical Students, Tabriz University of Medical Sciences, Iran. J Qual Res Health Sci. 2017; 6 (1) :35-48
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-562-fa.html

ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، دستوری رامین. تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1396; 6 (1) :35-48

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-562-fa.html



جلد 6، شماره 1 - ( سال ششم، شماره اول،بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764