[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 1، شماره 1 - ( دوره جدید 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 59-69 برگشت به فهرست نسخه ها
ترجمان دانش و کاربردی کردن تحقیقات، راهکاری جهت افزایش عملکرد پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی
دکتر لیلا جویباری ، خانم محدثه یوسفی پور، دکتر اکرم ثناگو
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (19641 مشاهده)
مقدمه: به منظور دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه ، یکی از اقدامات در این راستا افزایش عملکرد دانشجویان در زمینه پژوهش می باشد. حال هدف از این مطالعه تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان در خصوص عملکرد پژوهشی و راهکارهایی برای افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت های تحقیقی بوده است. روش کار: مطالعه کیفی با 50 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1390 به عمل آمد. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع بودند. از مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. از همه شرکت کنندگان حداقل دو سوال باز شد "وقتی می گویم تحقیق و دانشجو چه به ذهن شما می آید؟ برای اینکه عملکرد پژوهشی دانشجویان افزایش یابد چه امتیازهایی دانشجویان لازم دارند"از "تحلیل محتوا" برای آنالیز استفاده شد . یافته ها: "تحقیقات کاربردی"، "تحقیقات جدید و آزمایشگاهی"، "منفعت تحقیق برای جامعه"، "همراهی و همدلی استاد با دانشجو"، "ایجاد انگیزه" از مضامینی است که از این مطالعه استخراج شده است. شرکت کنندگان "دانشجویی" را مترادف با خلوص نیت برای طلب علم و توسعه کشور از طریق پژوهش ذکر نمودند. "نتایج پژوهش ها به صورت کاربردی در جامعه دیده نمی شود" گلایه غالب شرکت کنندگان بوده است. نتیجه گیری: دانشجویان خواهان همراهی و همدلی اساتید و یادگیری فراتوانمندی ها می باشند. انجام تحقیقات تکراری و عدم به کارگیری آن ها در جامعه سبب یاس پژوهشگران جوان می گردد لذا به نظر می رسد فرهنگ حاضر پژوهش در میان قشر جوان دانشجویی نیاز به ارتقا دارد.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: پژوهش، دانشجو، علوم پزشکی، تحلیل محتوا، ترجمان دانش
متن کامل [PDF 165 kb]   (2571 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Joibari L, Yosefipour O, Sanagoo A. A Mechanism for Increasing the Performance of Medical Students. J Qual Res Health Sci. 2012; 1 (1) :59-69
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-58-fa.html

جویباری لیلا، یوسفی پور محدثه، ثناگو اکرم. ترجمان دانش و کاربردی کردن تحقیقات، راهکاری جهت افزایش عملکرد پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1391; 1 (1) :59-69

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-58-fa.html



جلد 1، شماره 1 - ( دوره جدید 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781