[صفحه اصلی ]     [ English ]  
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت awt-yekta Journal of Qualitative Research in Health Sciences
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 1, شماره 2 - ( دوره جدید 1391 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1 شماره 2 صفحات 102-111
XML ارزشيابی بالينی دانشجويان پرستاری به روش ارزشيابان متعدد: تجربيات و ديدگاه مدرسين Print

[English Abstract]
نویسندگان: دکتر مهرنوش پازارگادی، دکتر طاهره اشک تراب ، خانم شراره خسروی
دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامايی دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
چکيده مقاله:
مقدمه: در آموزش بالينی پرستاری، به طور کلی ارزشيابی دانشجويان بر عهده مربيان پرستاری م يباشد. فرايندی که همواره هم برای مربيان و هم دانشجويان چالش برانگيز بوده است. به نظر م يرسد يکی از راه های روبرو شدن با اين چالش، استفاده از افراد مختلف در ارزشيابی يا به بيان ديگر استفاده از روش ارزشيابان متعدد است. هدف از پژوهش حاضر، تبيين تجربيات و ديدگا ههای مدرسين پرستاری در مورد اين روش در ارزشيابی بالينی دانشجويان پرستاری بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کيفی- توصيفی بود. مشارکت کنندگان در پژوهش، 14 مدرس پرستاری دانشکده های پرستاری و مامايي دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گيری مبتنی بر هدف و تا اشباع داده ها انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طريق مصاحبه های فردی نيمه ساختار يافته صورت گرفت. تحليل داده ها به روش تحليل محتوای کيفی نهفته انجام شد. متن هر مصاحبه بارها خوانده شد و واحدهای معنايی مشخص گرديدند. سپس کدگذاری صورت گرفت. پس از آن کدها، خلاصه و بر اساس مشابهت ها دسته بندی شده و طبقات را به وجود آوردند. در نهايت طبقات درون مايه ها را تشکيل دادند. يافته ها: يافته های حاصل از تحليل داد ههای به دست آمده از متن مصاحب هها، دربرگيرنده سه درون مايه محوريت مربی، چالش ها و توانمندی بود. نتيجه گيری: اکثريت مشارکت کنندگان معتقد بودند که مربی نقش اصلی را در ارزشيابی دانشجويان بر عهده دارد. افراد ديگری که در اين زمينه مورد اشاره قرار گرفتند، پرستاران بالين و خود دانشجويان بودند که مشارکت کنندگان چال شهايی را در اين زمينه مطرح نموده و صلاحيت و توانايی اين افراد جهت شرکت در ارزشيابی دانشجويان را مورد بحث قرار دادند. بديهی است که استفاده از روش ارزشيابان متعدد در ارزشيابي بالينی دانشجويان پرستاری دارای جنبه های مثبتی می باشد، اما انجام صحيح آن نياز به زمينه سازی مناسب، برنامه ريزی و آمادگی دارد.
واژه‌های کلیدیارزشيابي باليني، دانشجوي پرستاري، ارزشيابان متعدد، ارزشيابي 360 درجه.،
متن كامل [PDF 216 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Pazargadi M, Ashktorab T, Khosravi S. Multi-rater Evaluation in the Clinical Evaluation of Nursing Students:Instructors` Experiences and Viewpoints. Journal of qualitative Research in Health Sciences. 2012; 1 (2) :102-111
URL http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-94-1&slc_lang=fa&sid=1
پازارگادی مهرنوش، اشک تراب طاهره، خسروی شراره. ارزشيابی بالينی دانشجويان پرستاری به روش ارزشيابان متعدد: تجربيات و ديدگاه مدرسين. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1391; 1 (2) :102-111
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات جلد 1, شماره 2 - ( دوره جدید 1391 )
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 661 queries by AWT YEKTAWEB 2.5.2.3