[صفحه اصلی ]     [ English ]  
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت awt-yekta Journal of Qualitative Research in Health Sciences
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 1، شماره 2 - ( دوره جدید 1391 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1 شماره 2 صفحات 102-111
XML ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری به روش ارزشیابان متعدد: تجربیات و دیدگاه مدرسین Print

[English Abstract]
نویسندگان: دکتر مهرنوش پازارگادی، دکتر طاهره اشک تراب ، خانم شراره خسروی
دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
چکیده:   (14101 مشاهده)
مقدمه: در آموزش بالینی پرستاری، به طور کلی ارزشیابی دانشجویان بر عهده مربیان پرستاری م یباشد. فرایندی که همواره هم برای مربیان و هم دانشجویان چالش برانگیز بوده است. به نظر م یرسد یکی از راه های روبرو شدن با این چالش، استفاده از افراد مختلف در ارزشیابی یا به بیان دیگر استفاده از روش ارزشیابان متعدد است. هدف از پژوهش حاضر، تبیین تجربیات و دیدگا ههای مدرسین پرستاری در مورد این روش در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی- توصیفی بود. مشارکت کنندگان در پژوهش، 14 مدرس پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا اشباع داده ها انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های فردی نیمه ساختار یافته صورت گرفت. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی نهفته انجام شد. متن هر مصاحبه بارها خوانده شد و واحدهای معنایی مشخص گردیدند. سپس کدگذاری صورت گرفت. پس از آن کدها، خلاصه و بر اساس مشابهت ها دسته بندی شده و طبقات را به وجود آوردند. در نهایت طبقات درون مایه ها را تشکیل دادند. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داد ههای به دست آمده از متن مصاحب هها، دربرگیرنده سه درون مایه محوریت مربی، چالش ها و توانمندی بود. نتیجه گیری: اکثریت مشارکت کنندگان معتقد بودند که مربی نقش اصلی را در ارزشیابی دانشجویان بر عهده دارد. افراد دیگری که در این زمینه مورد اشاره قرار گرفتند، پرستاران بالین و خود دانشجویان بودند که مشارکت کنندگان چال شهایی را در این زمینه مطرح نموده و صلاحیت و توانایی این افراد جهت شرکت در ارزشیابی دانشجویان را مورد بحث قرار دادند. بدیهی است که استفاده از روش ارزشیابان متعدد در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری دارای جنبه های مثبتی می باشد، اما انجام صحیح آن نیاز به زمینه سازی مناسب، برنامه ریزی و آمادگی دارد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی بالینی، دانشجوی پرستاری، ارزشیابان متعدد، ارزشیابی 360 درجه.،
متن کامل [PDF 216 kb]   (1765 دریافت)    
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Pazargadi M, Ashktorab T, Khosravi S. Multi-rater Evaluation in the Clinical Evaluation of Nursing Students:Instructors` Experiences and Viewpoints. Journal of qualitative Research in Health Sciences. 2012; 1 (2) :102-111
URL http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-79-fa.html
پازارگادی مهرنوش، اشک تراب طاهره، خسروی شراره. ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری به روش ارزشیابان متعدد: تجربیات و دیدگاه مدرسین. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1391; 1 (2) :102-111
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات جلد 1، شماره 2 - ( دوره جدید 1391 )
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.063 seconds with 750 queries by AWT YEKTAWEB 2873