[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2، شماره 2 - ( 4-1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 125-133 برگشت به فهرست نسخه ها
احیای رویکرد مرجعیت علمی در ایران: دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
میترا حکمت افشار* ، سهیلا کلانتری، اکرم ثناگو، لیلا مهستی جویباری
چکیده:   (13667 مشاهده)
مقدمه: تحقق چشم انداز مرجعیت علمی ایران نیازمند نسلی است که عهده‌دار حفظ آن در دنیای رقابتی امروز باشند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان نخبگان امروز و نسل جوان در این راه رسالت بزرگی دارند. این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد دستیابی به مرجعیت علمی در کشور انجام شد. روش: در این پژوهش کیفی با 20 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان (1389) مصاحبه های نیمه ساختار به عمل آمد. تمام مصاحبه ها با یک سوال باز "وقتی می گویم مرجعیت علمی در ایران چه به ذهن شما می آید" شروع و ادامه مصاحبه با سوالات کاوشی بوده است. کلیه مصاحبه ها، ضبط، دست نویس و مطابق روش "تحلیل محتوا" آنالیز شدند. ملاک اتمام نمونه گیری اشباع مفهومی داده ها بوده است. نتایج: سه مضمون اصلی و مضامین فرعی متعددی استخراج شد. "حرف آخر علمی را زدن" مضمونی است که بیانگر معنای مفهوم مرجعیت علمی از دید مشارکت کنندگان در این مطالعه است. "استناد دادن، ارجاع دادن، کرسی داشتن در علم" از مضامین فرعی مطالعه بودند. از نظر آنان، کشور در حال حاضر از نظر مرجعیت علمی "در مرحله وابستگی علمی" می باشد. شاهد این مدعا نیز "نیاز به استفاده از مطالب ترجمه شده و انتظار برای دستاوردهای علمی خارج از کشور" است. "بومی سازی علم" مضمون کلیدی دیگری بود که ظهور یافت. "قابل حصول بودن" مضمونی است که باور شرکت کنندگان را در خصوص امکان دست یابی به مرجعیت علمی می داند. داشتن سوابق مرجعیت علمی در گذشته ایران و همچنین داشتن روحیه جهاد علمی در دانشگاهیان و دانشجویان می تواند باعث احیای این رویکرد شود. بحث و نتیجه گیری: مضامین برگرفته شده از این مطالعه طیفی از دیدگاه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی را نشان می دهد. در یک سر طیف عدم مرجعیت علمی در کشور و در انتهای آن قابل دستیابی بودن قرار دارد. همانگونه مقام معظم رهبری فرمودند "مرجعیت علمی با امید بایستی دنبال شود و ان‌شاءاللَّه به نتایجی خواهد رسید. یقیناً روزی خواهد رسید که شما ببینید مرجعیت علمی یافتن دانشگاه‌های ایران و دانشمندان ایران چیز دور از دسترسی نیست؛ خیلی نزدیک به شماست. شما جوان‌ها یقیناً این را خواهید دید". داده های این مطالعه می تواند در راستای اهداف ﺳﻨﺪ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ باشد.
واژه‌های کلیدی: مرجعیت علمی، دانشجویان علوم پزشکی، بومی سازی علم، جهاد علمی
متن کامل [PDF 152 kb]   (1814 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hekmatafshar M, Kalantari S, SanagU A, Mahasti Jouybary L. Restoring Scientific Authority in Iran: The Perspective of Postgraduate Students in Golestan University of Medical Sciences, Iran. J Qual Res Health Sci. 2013; 2 (2) :125-133
URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-98-fa.html

حکمت افشار میترا، کلانتری سهیلا، ثناگو اکرم، مهستی جویباری لیلا. احیای رویکرد مرجعیت علمی در ایران: دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1392; 2 (2) :125-133

URL: http://jqr.kmu.ac.ir/article-1-98-fa.html



جلد 2، شماره 2 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت Journal of Qualitative Research in Health Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705